PRZEWODY HAMULCOWE

Przewody hamulcowe są istotnym elementem każdego pojazdu. Decydują o sprawności całego układu hamulcowego, a co za tym idzie również bezpieczeństwie osób podróżujących w samochodzie. Wedle jakich parametrów należy dobierać przewody hamulcowe? Jaki rodzaj jest najlepszy i czy warto pokusić się o ich samodzielne zarabianie? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Wskażemy Ci także elementy hamulcowe i narzędzia niezbędne do wykonania przewodów hamulcowych.

Przewody hamulcowe - jaka jest ich rola?

Przewody hamulcowe pracują w naprawdę ciężkich warunkach. Bezsprzecznie muszą być więc produkowane z najlepszych i najbardziej wytrzymałych materiałów. Dlaczego? Dla uproszczenia i obrazowo rzecz ujmując, działanie i budowę układu hamulcowego można porównać do pracy układu krwionośnego. Jeśli pompę hamulcową uznamy za serce, płyn hamulcowy za krew, a przewody hamulcowe za żyły układu, oczywistym będzie, że każde pęknięcie czy uszkodzenie przewodów hamulcowych natychmiast wpłynie na ogólne funkcjonowanie pojazdu. Są one odpowiedzialne za transportowanie płynu hamulcowego do zacisków hamulcowych. Bez niego elementy wykonawcze nie rozpoczną procesu zmniejszania prędkości i hamowania. Dlatego sprawność i jakość przewodów hamulcowych jest tak istotna.

Przewody hamulcowe transportują płyn hamulcowy pod ciśnieniem. Im bardziej zdecydowane hamowanie, tym większe ciśnienie w przewodach. Może ono wynieść nawet do 180 bar podczas gwałtownego hamowania. Dlatego wybierając przewody hamulcowe należy zwracać uwagę na parametry techniczne produktu, rodzaj i jakość materiału. 

Elementy przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe sztywne to metalowe rurki, które wykonywane są z metalu miękkiego, trudno korodującego, najczęściej z miedzi, mosiądzu lub stali ocynkowanej. Odpowiadają one za doprowadzanie płynu hamulcowego od pompy hamulcowej do przewodów elastycznych i elementów wykonawczych, takich jak zaciski i cylinderki hamulcowe. Z kolei przewody hamulcowe elastyczne tworzone są z odpornej na płyn hamulcowy gumy, która wzmocniona jest wewnątrz i na zewnątrz specjalną plecionką z tkaniny, niekiedy również z oplotem metalowym. Przewody elastyczne łączą ruchome względem siebie elementy układu hamulcowego.

Rodzaje przewodów hamulcowych

W skład układu hamulcowego wchodzą dwa podstawowe rodzaje przewodów hamulcowych. Są to sztywne oraz elastyczne przewody hamulcowe, o których więcej przeczytasz poniżej.

Sztywne przewody hamulcowe

Sztywne (twarde) przewody hamulcowe wykonane z metali, obejmujące przewody wyprodukowane z: 

  • stali ocynkowanej (przewody stalowe), 

  • miedzi (przewody miedziane),

  • mosiądzu (przewody mosiężne). 

Transportują płyn hamulcowy z pompy do krańców nadwozia, w okolice nadkoli, by następnie przejść w przewody elastyczne. Sztywne przewody hamulcowe pełnią bardzo istotną rolę. Pracują w trudnych warunkach, dlatego muszą być odporne zarówno na ciśnienie płynu hamulcowego, który przez nie przepływa jak i wysoką temperaturę panującą w układzie. Choć cechuje je trwałość i nierzadko są pokryte powłoką antykorozyjną, to po latach codziennej eksploatacji mogą ulec uszkodzeniu czy pęknięciu. Przyczynami ich awarii może być zbyt duże ciśnienie przepływającego przez nie płynu hamulcowego, korozja zewnętrzna (efekt działania zmiennych i trudnych czynników zewnętrznych, w tym soli drogowej, wilgoci), korozja wewnętrzna (szczególnie wtedy, gdy wewnątrz przewodu pojawia się zbyt dużo wilgoci, która często jest efektem używania starego płynu hamulcowego) oraz uszkodzenia mechaniczne, nierzadkie podczas jazdy po drogach niskiej jakości, dziurawych czy wyboistych.

Elastyczne przewody hamulcowe

Elastyczne przewody hamulcowe określane jako miękkie lub giętkie. Obejmują:

  • przewody wykonane z gumy dedykowanej do pracy z płynem hamulcowym (przewody gumowe) oraz

  • przewody w oplocie (wykonanym z tkaniny, metalu lub teflonu czy stali). 

Transportują płyn hamulcowy z nadkoli do zacisków hamulcowych. Wykorzystywane są na ostatnim odcinku układu hamulcowego, bowiem - mimo że są mniej wytrzymałe niż twarde hamulcowe  przewody – to są bardziej plastyczne. Układają się odpowiednio do położenia kół podczas skręcania czy jazdy po nierównościach. Z racji częstych ruchów, eksploatacji na czynniki zewnętrzne (deszcz, błoto) i zmianę struktury pod wpływem temperatury (gdy jest zimno, guma kurczy się a rozszerza się, gdy temperatura rośnie) przewody elastyczne zużywają się szybciej niż sztywne przewody hamulcowe. Guma ze starości parcieje, jest narażona na działanie czynników zewnętrznych (np. uderzenie kamieni podczas jazdy), co osłabia jej strukturę. Niestety, jeśli w gumie pojawią się mikropęknięcia, płyn hamulcowy, które płynie wewnątrz przewodów, zacznie chłonąć wodę. To ograniczy jego działanie i przyczyni się do utraty możliwości hamowania.

Przewody hamulcowe w ofercie PiterParts

sklepie piterparts.online przewody hamulcowe możesz zakupić:

  • na metry – korzystając z konfiguratora przewodów hamulcowych na wymiar (wybierz długość rurki hamulcowej miedzianej i rodzaje końcówek do jej zarobienia)

  • dedykowane do określonych modeli samochodów (po lewej stronie wybierz rodzaj przewodów i wskaż markę Twojego pojazdu), m.in:

    • przewody hamulcowe BMW,

    • przewody hamulcowe OPEL,

    • przewody hamulcowe FIAT,

    • przewody hamulcowe VOLVO.

Stare przewody hamulcowe – kiedy trzeba je wymienić?

Przewody hamulcowe, jak każdy element eksploatacyjny, zużywają się w trakcie pracy wraz z upływem czasu i w zależności od warunków zewnętrznych czy sposobu użytkowania samochodu. Rodzaj materiału, z którego są wykonane także nie jest bez znaczenia. Kiedy należy wymienić przewody hamulcowe i jakie sygnały świadczą o tym, że są już zużyte lub uszkodzone?

Wymiana przewodów hamulcowych – jak często to robić?

Żywotność przewodów hamulcowych jest umowna. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze i nie w czytelny sposób dadzą znać, że są do wymiany. 

Mechanik w warsztacie lub diagnosta podczas okresowego badania technicznego powinni zauważyć zużycie hamulcowych przewodów. Niestety oznaki uszkodzenia czy pęknięcia przewodów nie zawsze są na tyle widoczne czy odczuwalne, by kierowca zauważył je podczas codziennej jazdy, szczególnie, gdy nie hamuje zbyt gwałtownie. By uchronić się przed ryzykiem, warto stan przewodów hamulcowych regularnie sprawdzać. Zauważalne otarcia czy nawet mikroskopijne szczeliny są wystarczającym wskazaniem do wymiany sztywnych przewodów hamulcowych. Podczas próby gwałtownego hamowania mogą przeważyć o życiu podróżujących osób, bowiem każde pękniecie wpłynie na obniżenie ciśnienia w przewodach i uniemożliwi skuteczne hamowanie.

Przewody hamulcowe – dlaczego się psują?

Sztywne przewody hamulcowe najczęściej psują się pod wpływem wody, gromadzącej się w układzie hamulcowym, która powoduje ich rdzewienie. Właśnie dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu hamulcowego, by nie dopuścić do jego zawodnienia. Ponadto przewody sztywne mogą ulegać różnoraki uszkodzeniom mechanicznym, np. po uderzeniu kamieniem w podwozie.

Z kolei elastyczne przewody psują się na skutek starzenia się gumy, z której zostały wykonane. Porowate przewody hamulcowe są bardziej narażone na nasiąkanie płynu hamulcowego wodą. Ponadto mogą być również źródłem wycieków. W momencie gdy w układzie hamulcowym brakuje płynu lub jego ilość jest zbyt mała, nie zadziałają także aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS.

Twarde przewody hamulcowe produkowane są z metali: miedzi, miedzi z niklem, stali ocynowanej czy mosiądzu, odpornych na korozję. Zanim więc zaczną pokrywać się rdzą, musi upłynąć kilka a nawet kilkanaście lat. Dlatego żywotność sztywnych przewodów hamulcowych określa się na 5-8 lat, choć nierzadko ten okres podwajają - wpływ na to mają warunki eksploatacji pojazdu. Warto zaznaczyć, że na żywotność przewodów w sporej mierze wpływa jakość i “wiek” płynu hamulcowego. Gdy jest wymieniany regularnie (zaleca się co 2 lata lub po przejechaniu 45-50 000 km), w przewodach nie będzie zbierała się zbytnia wilgoć. Tym samym mniejsze prawdopodobieństwo, że przewody zaczną korodować od wewnątrz.

Wymiana elastycznych przewodów hamulcowych 

Miękkie hamulcowe  przewody należy wymieniać dwa razy częściej niż przewody sztywne. Ich żywotność szacuje się na około 3 lata. 

Awaria przewodów hamulcowych – jakie są objawy zużycia przewodów hamulcowych?

Umowna żywotność przewodów hamulcowych nie zwalnia z konieczności zwracania na nie regularnie bacznej uwagi. Jakie objawy mogą świadczyć o zużyciu przewodów hamulcowych?

Do najważniejszych należą:

  • spadek efektywności hamowania, czyli hamowanie z opóźnieniem (bez dźwięku, który jest charakterystyczną oznaką zużycia klocków i tarcz hamulcowych)

  • odczucie „miękkiego” pedału hamulca

  • ubywanie płynu hamulcowego (zauważalne plamy pod samochodem, przy kołach, na zaciskach)

  • ściąganie samochodu w lewo lub w prawo podczas hamowania

  • świecąca kontrolka hamulców na desce rozdzielczej.

Ile kosztują przewody hamulcowe?

Ceny przewodów hamulcowych są różne. Podyktowane nie tylko rodzajem materiału, z którego są wykonane, ale też marką i modelem pojazdu, do którego są przeznaczone. Elastyczne przewody hamulcowe wiążą się z wydatkiem od kilkunastu do około 100,00 zł za sztukę. Z kolei zakup sztywnych przewodów hamulcowych na metry to koszt około 15,00-25,00 zł za metr lub około 120,00-320,00 zł za zestaw.

Ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych?

Cennik nie jest jednoznaczny, bowiem znów znaczenie ma i rodzaj przewodów i marka=budowa pojazdu. Mechanik na wymianę przewodów w samochodzie z napędem na tylną oś lub 4x4 może poświęcić więcej czasu ze względu na wał napędowy niż w aucie z napędem przednim.

Koszt wymiany elastycznych przewodów hamulcowych plasuje się w okolicach do 60,00 zł za sztukę, natomiast w przypadku przewodów sztywnych może być dwukrotnie wyższy.

Zalecaną praktyką przy wymianie przewodów hamulcowych jest wymiana płynu hamulcowego i odpowietrzenie układu. A to kolejny wydatek do ok. 150,00 zł. 

Przewody hamulcowe marki PITERPARTS wykonane są z materiałów najwyższej jakości z zachowaniem najwyższej staranności i precyzji. Wytrzymałość na impulsy ciśnienia wyprodukowanych przez nas produktów przekłada się na wydajność całego układu hamulcowego i bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. 

Zarabianie przewodów hamulcowych

Zastanawiasz się, jak zarobić przewody hamulcowe? Otóż zarabianie przewodów hamulcowych polega na odpowiednim zaciśnięciu rurki miedzianej, stalowej, miedziano-niklowej lub przewodu gumowego (giętkiego). Jako producent nie tylko skupiamy się na doborze wysokiej jakości materiałów do produkcji przewodów hamulcowych (zgodnych z europejskimi i globalnymi normami dotyczącymi rynku automotive), ale również na samym procesie ich zarabiania. Przewody PITERPARTS produkowane są w oparciu o normę PN-ISO 4038 (regulującą kwestię spęczeń i określającą specyfikację łączników przewodów hamulcowych).  

Aktywne filtry

Przewody hamulcowe na wymiar, konfigurator PITERPARTS

Skonfiguruj przewód hamulcowy odpowiedni do modelu swojego samochodu. Wybierz długość rurki miedzianej i rodzaj końcówek, wykonanych ze stali ocynkowanej.

16,50 zł Cena
Nie ma takiej ilości na stanie

Rurka miedziana 4x1 mm na metry, PITERPARTS

Rurka miedziana na przewody o średnicy zewnętrznej wynoszącej 4 mm i grubości ścianki równej 1 mm. Produkt Piterparts.

14,90 zł Cena
Nie ma takiej ilości na stanie

Rurka stalowa 4.76mm na przewody hamulcowe

Rurka stalowa dedykowana do produkcji sztywnych przewodów ciśnieniowych w układach hamulcowych, paliwowych, hydraulicznych.

56,00 zł Cena
Nie ma takiej ilości na stanie

Rurka stalowa 8 mm na przewody hamulcowe

Rurka stalowa o średnicy zewnętrznej 8mm dedykowana do produkcji sztywnych przewodów ciśnieniowych w układach hamulcowych, paliwowych, hydraulicznych.

129,00 zł Cena
Nie ma takiej ilości na stanie

Rurka stalowa 6 mm na przewody hamulcowe

Rurka stalowa o średnicy zewnętrznej 6mm dedykowana do produkcji sztywnych przewodów ciśnieniowych w układach hamulcowych, paliwowych, hydraulicznych.

108,00 zł Cena
Nie ma takiej ilości na stanie